Thursday, April 24, 2008

Koleksi Rak

Dalam perancangan untuk membuat rak untuk bongkah, faktor utama yang perlu diambil-kira adalah konfigurasi rak. Matlamat utama... adalah untuk membuat rak yang kukuh yang dapat menampung beban berat di samping penggunaan kayu yang minima. Dan tak lupa.. pengudaraan semestinya.

Di ladang MayaCrops & Cultivation, saya membuat rak bergantung pada bekalan kayu yang ada. Ada beberapa jenis rak yang telah dibuat...


Kayu 2x2 sebagai kayu melintang dan menegak. Kayu 1x2 untuk kayu melintang dan kayu 2x4 sebagai kayu menegak. Rak satu baris ni hanya untuk rak yang berdekatan dengan dinding bangsal. Ini dapat mengoptimakan kegunaan ruang bangsal.


Penggunaan kayu 2x2 sebagai kayu menegak utama + plywood papan lapis 10mm sebagai pelantar.


Penggunaan papan lapis 3mm sebagai pelantar, atau kombinasi pelantar.


Yang paling biasa digunakan.... kayu 1x2 sebagai kayu melintang tempat meletak bongkah. Lazimnya, kayu 2x4 digunakan untuk kayu menegak.

Perhatikan... rak di ladang MayaCrops dibuat agak tinggi. 4 petak tingginya dengan setiap petak memuatkan 5 baris bongkah. Orang kata rak yang tinggi susah nak dijaga. Tapi demi untuk memaksimakan ruang... tinggi pun tinggilah... Bila hasil dah keluar... setinggi manapun harus kita panjat. Petik sambil senyum....

No comments: