Monday, October 8, 2007

Suntikan Benih diTeruskan

Semalam saya berjaya menyuntik 3 batches bongkah .... lebih kurang 900 bongkah. Batch 3, 4 & 5. Dengan bantuan isteri tersayang. Tapi waktu sesi menyusun bongkah di atas rak.... begedeguk gedeguk gedeguk... bongkah tumbang sebab susunan kurang stabil. Dahlah jatuh... timpa atas belakang pulak tu.... fehrs!!!! Satu sebab.. kayu yang diguna ada keretakan... lalu patah. Kedua... susunan sampai 7 layer membebankan dan kurang stabil walaupun rak telah didesign dengan konfigurasi bahagian depan lebih tinggi dari bahagian belakang.
Bila dah tumbang, ada yang pecah... inilah gambar operasi rescue. Bahagian yang pecah diselotapekan.

Sementara tu, dalam routine check, ada bongkah-bongkah yang koyak di bahagian bawah akibat proses bagging yang kurang mahir. Dah pecah pun pekerja saya buat derk je... Ini menyebabkan wap kukusan masuk berlebihan ke dalam bongkah... lembab serta senang diattack oleh serangga perosak.



Hanya batch 2 yang telah dikukus pada 24 Sept 2007, tak sempat disuntik. Dah lebih 2 minggu. Jadi, saya berkeputusan untuk mengukus kembali batch 2 tu.

Maka, pagi tadi... 300lebih bongkah dari batch 2 siap sedia dimasukkan disusun dalam tong. Pukul 9pagi, api dinyalakan... pengukusan semula dijalankan.
Bila saya datang balik pukul 5 petang untuk tutup api.... walawei!!! angin kuat yang bertiup hari ni dah memadamkan ketiga-tiga api dapur. Api dah takde.. tapi gas keluar. Perancangan nak menyuntik pada hari Rabu ni, sebelum cuti Raya... dah terbantut. Habih camno?????

Penghadang angin dah dibuat. Angin pusing agaknyer....

No comments: